Badania odczynu Biernackiego.

February 16th, 2018

Badania odczynu Biernackiego najlepiej wykonywać rano na czczo. W większości przypadków wystarcza odczytanie wyniku już po godzinie i po dwóch godzinach. Na odczytywaniu tylko po jednej godzinie można poprzestać jedynie w przypadkach znacznego przyspieszenia opadania krwinek. Natomiast tam, gdzie szybkość opadania krwinek po jednej godzinie jest prawidłowa, wyraźne jej przyspieszenie ujawnia się czasem dopiero po dwóch godzinach. Szybkość opadania krwinek wynosi po jednej godzinie u zdrowych mężczyzn 1-3 mm, u kobiet jest większa, mianowicie 4-7 mm, w związku z większą ilością fibrynogenu w ich krwi.Jako wyraźnie nieprawidłowy stan uznaje się jednak wartości powyżej 10 mm. Wartości natomiast od 4 do 10 u mężczyzn i od 8 do 10 mm u kobiet mogą być zarówno nieprawidłowe, jak i prawidłowe. W tych przypadkach rozstrzyga kilkakrotne badanie szybkości opadania krwinek i zestawienie wyników z innymi objawami. W stanach chorobowych szybkość opadania krwinek może ulegać zmianie. Mianowicie przyspieszenia opadania stwierdza się: 1. w chorobach i stanach przebiegających ze zmianami w składzie komórkowym lub chemicznym krwi (ciężka niedokrwistość, białaczka, żółtaczka, cukrzyca i in., ciąża, regularność); 2. w ostrych i podostrych zapaleniach ze względu na czynnik przyczynowy choroby (bakterie, pasożyty, uraz i in.), zwłaszcza w ostrych chorobach zakaźnych; 3. w przypadkach nowotworów złośliwych; 4. jeżeli odczyn Biernackiego wykonuje się po próbie tuberkulinowej. Największe znaczenie ma badanie szybkości opadania krwinek w gruźlicy płuc. Opadanie krwinek jest w tej chorobie przyspieszone zależnie od zwiększonej ilości fibrynogenu w krwi, jak to pierwszy stwierdził nasz rodak Wacław Moraczewski (w r. 1903). Zwłaszcza duże znaczenie mają badania seryjne odczynu Biernackiego u tego samego chorego umożliwiające wykreślenie “krzywej sediometrycznej”. Jeżeli krzywa ta jest u chorego na gruźlicę płuc zbliżona do prawidłowej, to należy zwracać uwagę na niewielkie już wychylenia, natomiast na krzywej wysoko przebiegającej wychylenia, nie przekraczające 3-4 mm, są bez znaczenia. [podobne: ceny aparatów ortodontycznych, cena aparatu ortodontycznego, ortodoncja gliwice ]

Powiązane tematy z artykułem: cena aparatu ortodontycznego ceny aparatów ortodontycznych ortodoncja gliwice