CHOROBY PSYCHICZNE NA TLE KIŁY.

September 25th, 2018

CHOROBY PSYCHICZNE NA TLE KIŁY. PORAŻENIE POSTĘPUJĄCE (PARALYSIS PROGRESSIVA SEU DEMENTIA PARALYTICA). Określenie. Jest to przewlekłe kiłowe zapalenie mózgu, wyrażające się klinicznie typowym zespołem psychoorganicznym, objawami neurologicznymi i zmianami w płynie mózgowo-rdzeniowym, prowadzące w przypadkach nie leczonych do postępującego narastania objawów i do śmierci w ciągu 2-6 lat. Lud nazywa tę chorobę rozmiękczeniem mózgu.Do pojęcia porażenia postępującego należy więc: 1. Postępujący przebieg choroby. Występujące remisje są wynikiem leczenia, a zdarzające się samorzutne remisje są następstwem zadziałania przypadkowych czynników leczniczych, np. spraw gorączkowych. 2. Porażenie dotyczy zarówno somatyczno-neurologicznych, jak i psychicznych czynności. Ściśle biorąc, do porażenia dochodzi dopiero w ostatnim okresie choroby, w ciągu długiego czasu chodzi tylko o niedowłady. Toteż w piśmiennictwie francuskim 1. anglosaskim zamiast generaź paraźysis mówi się obecnie qenerai paresis. Porażenie postępujące jest najczęściej chorobą wieku średniego. Zazwyczaj ujawnia się między 35 a 50 r. ż. Istnieje jednak również paralysis progessiva juvenilis; a nawet infantilis oraz senilis, ta ostatnia w wieku starczym, powyżej 60-70 roku. Porażenie postępujące prowadzi do różnorakich obrazów klinicznych, które mogą przypominać neurastenię i inne nerwice, padaczkę i inne nieswoiste choroby układu nerwowego ośrodkowego, ale także psychozę maniakalno-depresyjną i schizofrenię, w tych ostatnich przypadkach chodzi o dołączenie się czynnościowych psychoz odpowiedniego kręgu. [podobne: apteka malbork dyżur, usg brzucha bydgoszcz, ortodonta gliwice ]

Powiązane tematy z artykułem: apteka malbork dyżur ortodonta gliwice usg brzucha bydgoszcz