Ciśnienie krwi i schyłkowa choroba nerek u mężczyzn czesc 4

December 4th, 2018

Skorygowana wiekiem częstość schorzeń nerek w stadium końcowym z powodu dowolnej przyczyny na 100 000 osobolat, w zależności od skurczowego i rozkurczowego ciśnienia krwi u 332 544 mężczyzn poddanych badaniu przesiewowemu na MRFIT. Dane dotyczące mężczyzn z nadciśnieniem w stadium 3 i 4 były połączone ze względu na ich niewielką liczbę. Połączone działanie różnych poziomów ciśnienia skurczowego i rozkurczowego na skorygowaną pod względem wieku częstość występowania schyłkowej niewydolności nerek przedstawiono na rycinie 2. Różnice w częstości występowania wynikające z różnic w rozkurczowym ciśnieniu krwi były znacznie mniej wyraźne niż wynikałoby ze stromego gradientu ryzyka dla skurczowego ciśnienia krwi. Na przykład wśród mężczyzn, u których rozpoznanie nadciśnienia pierwszego stopnia było oparte na skurczowym ciśnieniu krwi (140-159 mm Hg), wskaźniki schyłkowej niewydolności nerek dla czterech niższych kategorii rozkurczowego ciśnienia krwi były podobne. Natomiast u mężczyzn, u których rozpoznanie nadciśnienia pierwszego stopnia było oparte na wysokim rozkurczowym ciśnieniu krwi (90 do 99 mm Hg), częstość występowania wzrosła gwałtownie z 9,8 do 16,4 na 100 000 osobolat, nawet w trzech kategoriach krwi skurczowej ciśnienie w zakresie normotensyjnym. Ogólnie, wskaźniki schyłkowej niewydolności nerek były znacznie wyższe u mężczyzn z nadciśnieniem tętniczym zarówno skurczowego, jak i rozkurczowego ciśnienia krwi.
Tabela 4. Tabela 4. Skorygowane ryzyko względne schyłkowej niewydolności nerek z powodu jakiejkolwiek przyczyny wynikającej z kwarcytu ciśnienia krwi u 332 544 mężczyzn poddanych badaniu przesiewowemu w kierunku MRFIT. Aby porównać skurczowe ciśnienie krwi z rozkurczowym ciśnieniem krwi w odniesieniu do względnego ryzyka schyłkowej niewydolności nerek, podzieliliśmy zakresy tych zmiennych ciśnienia krwi na kwintyle (Tabela 4). Ryzyko nie wzrosło istotnie w kolejnym do najniższego kwintylu dowolnej miary ciśnienia krwi, w porównaniu z najniższym kwintylem. W przypadku trzeciego, czwartego i najwyższego kwintyla zarówno ciśnienia skurczowego, jak i rozkurczowego ryzyko względne wzrastało progresywnie. Po dostosowaniu do wieku, rasy, stężenia cholesterolu w surowicy, liczby wypalanych papierosów dziennie, stosowania leków przeciwcukrzycowych i przebytego zawału mięśnia sercowego, względne ryzyko schyłkowej niewydolności nerek związane z ciśnieniem tętniczym podstawowym wyższym o SD (skurczowe, 15,8 mm Hg; rozkurczowe, 10,5 mm Hg) było podobne dla ciśnienia skurczowego (1,7; 95 procent przedziału ufności, 1,7 do 1,8) i ciśnienia rozkurczowego (1,7; 95 procent przedziału ufności, 1,6 do 1,8). Jednakże, gdy ciśnienie skurczowe i rozkurczowe były rozpatrywane łącznie w tym samym modelu proporcjonalnego hazardu, z korektą dla wszystkich pozostałych zmiennych, ciśnienie skurczowe linii podstawowej wyższe o SD miało większą moc predykcyjną (ryzyko względne, przedział ufności 1,6%, 1,5 do 1,7) niż podobny wzrost ciśnienia rozkurczowego (ryzyko względne, przedział ufności 1,2, 95%, 1,1 do 1,2).
Wzory ryzyka związane z poziomami ciśnienia krwi były podobne w przypadku schyłkowej niewydolności nerek i schyłkowej niewydolności nerek z jakiejkolwiek przyczyny; 193 mężczyzn miało nadciśnienie w schyłkowej fazie choroby nerek. Po dokonaniu korekty dla współzmiennych wymienionych powyżej, względne ryzyko schyłkowej niewydolności nerek przypisywane nadciśnieniu, które było związane z ciśnieniem krwi wyższym o SD, wynosiło 2,0 (przedział ufności 95%, 1,8 do 2,1) dla skurczowego ciśnienia krwi i 1,9 ( 95-procentowy przedział ufności, od 1,8 do 2,2) dla rozkurczowego ciśnienia krwi.
Mężczyźni, którzy przystąpili do badania MRFIT
Zbyt mało przypadków schyłkowej niewydolności nerek (łącznie 35) wystąpiło wśród 12866 mężczyzn, którzy weszli do MRFIT, aby umożliwić klasyfikację w siedmiu kategoriach ciśnienia krwi
[patrz też: elastyna w kosmetyce, ortodonta gliwice, serwatka z mleka owczego ]

Powiązane tematy z artykułem: elastyna w kosmetyce ortodonta gliwice serwatka z mleka owczego