Krew i narzad krwiotwórczy .Zachowanie

Krew i narząd krwiotwórczy .Zachowanie się krwi w gruźlicy płuc było przedmiotem rozległych badań licznych autorów, wśród nich także polskich. Okazało się, że najważniejsze zmiany krwi w grużlicy płuc dotyczą białych krwinek, lecz nie są one swoiste i dlatego powyższe badania nie mają znaczenia. Mają natomiast znaczenia badania seryjne wzoru białych krwinek, gdyż one umożliwiają ocenę rozwoju choroby. Jednym z najważniejszych i najczulszych objawów hematologicznych czynnej gruźlicy płuc jest przesunięcie krwinek obojętnochłonnych w lewo. Objawu tego nie, spotyka się prawie w gruźlicy nie czynnej. Przesunięcie polega najczęściej na znacznym zwiększeniu liczby obojętnochłonnych pałecz- kowatych. kosztem podzielonych, natomiast nawet w naj cięższych posta- ciach gruźlicy pluc prawie nigdy. nie ma w krwi szpikowych i spotyka się bardzo rzadko młodociane. Przesunięcie w lewo w obrazie krwinek obojętnochłonnych spostrzega się często zwłaszcza w gruźlicy płuc prze- biegającej z jamami wczesnymi i późnymi oraz w zapaleniu płuc serowa- tym. Równocześnie w tym, lecz nie zawsze, stwierdza się mierne zwięk- szenie liczby białych krwinek obojętnochłonnych. Nie przekraczają one zwykle 10.000 w 1 mm nawet w okresach zaostrzenia sprawy gruźli- czej i w ciężkich jej postaciach. Znaczniejsza neutrofilia nasuwa na myśl zakażenie wtórne. W przypadkach nie powikłanych wtórnym zakażeniem spostrzega się ją jako objaw przemijający w związku z .krwiopluciem, silnymi potami, dużą dusznością oraz przy leczeniu tub=rkuliną, związ- kami złota lub odmą opłucną. W krwinkach obojętnochłonnych stwierdza się w, gruźlicy nadto zmiany toksyczne w postaci zatarcia .budowy i konturów jąder oraz ciemnych, grubych ziarn zasadochłonnych w protoplazmie, która nieraz barwi silę barwnikami zasadochłonnymi słabo. Przesunięcie w lewo w obrazie krwinek obojętnochłonmych, zwięk- szenie ich liczby i pojawienie się w nich zmian toksycznych, objawy te idą najczęściej równolegle do stopnia natężenia sprawy gruźliczej. Gdy ,nastąpi całkowite wyczerpanie sił obronnych ustroju, wtedy zmian tych może zupełnie nie być. [patrz też: , odzież bhp, olejek kokosowy na włosy, Studnie głębinowe ]