Odczyn skórny.

February 18th, 2018

Odczyn skórny bywa nieraz nawet ujemny i tylko dodatni odczyn Mantoux świadczy o tym, że szczepienie za pomocą B. C. G. wywołało alergię. U dzieci odosobnionych po zaszczepieniu odczynu jest na ogół ujemny do 4 tygodnia życia włącznie (Maria     Prokopowicz- Wierzbowska).Jeżeli po zaszczepieniu dziecka, odczyn Pirqueta jest dodatni, to wtórne zakażenie zjadliwymi prątkami gruźlicy można przyjąć tylko wtedy, gdy opadanie krwinek w krwi jest wyraźnie przyspieszone, dziecko gorączkuje lub ma inne objawy toksyczne i badanie radiologiczne wykrywa zmiany w płucach. Co się tyczy dorosłych z ujemnym odczynem Pirqueta, to po szczepieniu ich za pomocą B. C. G. metodą podskórną odczyn staje się dodatni w 75% a drogą doustną – w 55%. Powtarzając szczepienie można uzyskać dodatni odczyn skórny w 100%. Odczyn skórny Mantoux wykonuje się w sposób następujący: po obmyciu alkoholem wkłuwa się w fałd ujętej skóry cienką igłę do powierzchownej warstwy skóry równolegle do jej powierzchni i wstrzykuje się 0,1 ml sporządzonego “ex tempore” 1% roztworu dawnej tuberkuliny, czyli 0,1 mg ATK. Dla kontroli wstrzykuje się także śródskórnie w odległości 5-10 cm 0,1 ml % kwasu karbolowego. Odczyn Mantoux objawia się miejscowym zaczerwienieniem i naciekiem różowej barwy, niekiedy nawet bąblem. Wynik odczytuje się po 30-48 godzinach. Zapalenie naczyń chłonnych, obrzmienie sąsiednich węzłów limfatycznych i lekkie wzniesienie ogólnej ciepłoty ciała zdarza się w związku z zabiegiem wyjątkowo rzadko, a odczynu ogniskowego nie bywa prawie nigdy. Najwyższy odczyn miejscowy Mantoux spostrzega się zwykle w okolicy brzucha i klatki piersiowej, natomiast słabszy na ramieniu. Natężenie odczynu nie zależy od tego, czy próbę wykonuje się po stronie odpowiadającej choremu płucu, czy też po stronie płuca zdrowego. Jeżeli wynik jest wątpliwy, to odczyn należy powtórzyć po upływie co najmniej 8 dni z taką samą dawką tuberkuliny lub z dawką większą, zatem z 1 mg. Ponownie ujemny odczyn wyłącza istnienie zakażenia gruźliczego, jeżeli badany nie utracił wrażliwości na tuberkulinę pod wpływem czynników anergizujących (odra, krztusiec, charłactwo i in.). Odczyn Mantoux wypada ujemnie także w okresie przedalergicznym. Dodatni odczyn Mantoux przemawia za zakażeniem gruźliczym, nie rozstrzyga jednak sam przez się, czy sprawa gruźlicza jest czynna. Zdaniem Mantoux dopiero dodatni odczyn z 0,1 ml dawnej tuberkuliny rozcieńczonej 1: 50.000 dowodzi, że gruźlica jest czynna. Odczyn Mantoux jest najczulszą próbą dla badań epidemiologicznych i dla wykrywania istniejącego czy przebytego zakażenia gruźliczego. [więcej w: ortodonta wrocław, aparat ortodontyczny Kraków, ortodonta warszawa praga ]

Powiązane tematy z artykułem: aparat ortodontyczny Kraków ortodonta warszawa praga ortodonta wrocław