Posts Tagged ‘olejek arganowy’

Dodatki odczyn skórny swiadczy o

Dodatki odczyn skórny świadczy o tym, że badana osoba jest już zakażona prątkami gruźlicy i w związku z tym znajduje się w stanie alergii swoistej, która czyni ustrój odpor- niejszym na ponowne zakażenie. Na ogół odczyn jest żywszy i utrzymuje się dłużej w przypadkach zmian gruźliczych mniej rozleglychu chorych z dobrym, ogólnym stanem. Stałego wszakże związku między jego na- tężeniem a stanem sprawy gruźliczej nie ma, zależnie od wpływu czyn- ników dodatkowych. Zmiany gruźlicze w ustroju z dodatnim odczynem skórnym mogą być Czynne lub nieczynne. Dodatni odczyn Pirqueta dowodzi pra- wie zawsze gruźlicy czynnej tylko u dzieci do drugiego roku życia. U do- rosłych o świeżym zakażeniu -gruźliczym świadczy dodatni odczyn w tych przypadkach, w których poprzednie odczyny Pirqueta wypadły ujemnie. Ujemny odczyn tuberkulinowy u klinicznie zdrowego dziecka do- wodzi, że nie jest ono zakażone prątkami gruźlicy. Jest ono wtedy po- datniejsze na zakażenie z zewnątrz niż dziecko z odczynem dodatnim. Ujemny odczyn skórny u dorosłych przy wyłączeniu czynników anergi- zujących przemawia przeciwko, gruźliczemu pochodzeniu zmian chorobowych i może wskutek tego- dopomóc w rozpoznawaniu rodzaju cho- roby płuc tam, gdzie waha się ono między gruźlicą a nowotworem płuc, ziarnicą złośliwą itd. Jest on wszakże ujemny także u osób, które do- piero co uległy zakażeniu gruźliczemu i znajdują się w okresie przed- alergicznym trwającym do 3 miesięcy (Bernard). U dzieci, szczepionych szczepionką B .C. G., odczyn skórny bywa bardzo często ujemny. Badając go u takich dzieci ze środowiska zdro- wego, więc nie narażonych na zakażenie gruźlicze, Maria Prokopowicz- Wierzbowska stwierdziła w pierwszym roku życia. 13% odczynów do- datnich, w drugim roku – 10%, od 3 do 5 roku życia – 3%. Odczyn dodatni u szczepionych szczepionką B. C. G. jest bardzo slaby, o małym nacieku i nieznacznym zaczerwienieniu. Cechuje go nadto r:ie- spotykana u zakażonych zmienność objawiająca się tym, że u tego sa- mego dziecka odczyn ujemny w ciągu kilku miesięcy zamienia się na do- datni, a poprzednio dodatni znika. [przypisy: , Zdrowa żywność, filtry do wody, olejek arganowy ]

Posts Tagged ‘olejek arganowy’

Dodatki odczyn skórny swiadczy o

Streszczając zachowanie się opadania krwinek w gruźlicy płuc, docho- dzę na podstawie piśmiennictwa i własnego doświadczenia do wniosków następujących: 1. Odczyn Biernackiego nie jest odczynem właściwym tylko gruźlicy, nie ma zatem znaczenia patognomomicznego w rozpoznaniu; w roz- poznaniu gruźlicy płuc nie może wyrugować badania radiologicz- nego. 2. Opadanie krwinek może być w gruźlicy płuc prawidłowe lub przyspieszone; w miarę poprawy choroby zwalnia się zbliżając się do stanu prawidłowego; na odwrót pogorszeniu sprawy gruźliczej towarzyszy przyśpieszenie opadania; odczyn Biernackiego pozwala zatem określić dynamikę sprawy gruźliczej. 3. Prawidłowe opadanie krwinek zdarza się bardzo często w .okresie przedzgonnym, nadto stwierdza się je w okresie nie czynnym gru- źlicy, w gruźlicy powikłanej niewydolnością krążenia, w zołzach, jak nieraz w okresie nacieku wczesnego; toteż przy ocenie odczynu Biernaokiego należy uwzględniać całokształt obrazu klinicznego. 4. Jednorazowe stwierdzenie prawidłowego opadania krwinek świadczy w gruźlicy poza okresem przedzgonnym i stanami przed chwilą wymienionymi, o tym, że gruźlica w okresie badania nie jest sprawą czynną, nie przesądza natomiast dalszego przebiegu choroby; dopiero prawidłowa krzywa sediometryczna, utrzymu- jąca się przez dłuższy czas, przemawia za ustaleniem się stanu nieczynnego. 5. Jednorazowe stwierdzenie przyśpieszonego opadania krwinek nie przesądza jeszcze dalszego przebiegu gruźlicy płuc; dopiero wy- soka: krzywa sediometryczna bez żadnej skłonności do obniżania się, pomimo należytego leczenia, rokuje fatalnie. 6. Krzywa sediometryczna, wykreślona na podstawie okresowych ba- dań, jest czulszym wykładnikiem natężenia sprawy gruźliczej niż inne objawy kliniczne i radiologiczne i dlatego ma niezaprzeczalną wartość w rokowaniu; wynik jednorazowego badania odczynu Biernaokiego może mieć znaczenie dla Tokowania tylko na bliższą metę. [patrz też: , masło shea, olej do włosów, olejek arganowy ]

« Previous Entries