December 4th, 2018

85-letni mężczyzna został przyniesiony na pogotowie po dwóch godzinach rozdzierającego bólu brzucha, nudności i wymiotów. Był niedociśnięty przy przyjęciu. Badanie fizykalne ujawniło pulsującą masę środkowo-brzuszną. Awaryjna tomografia komputerowa wykazała pęknięcie tętniaka aorty brzusznej (strzałki proste). Ustalenia chirurgiczne potwierdziły, że tętniak pękł, z krwotokiem (zakrzywionymi strzałkami) w prawą przestrzeń przednią. Read the rest of this entry »

December 4th, 2018

Skorygowana wiekiem częstość schorzeń nerek w stadium końcowym z powodu dowolnej przyczyny na 100 000 osobolat, w zależności od skurczowego i rozkurczowego ciśnienia krwi u 332 544 mężczyzn poddanych badaniu przesiewowemu na MRFIT. Dane dotyczące mężczyzn z nadciśnieniem w stadium 3 i 4 były połączone ze względu na ich niewielką liczbę. Połączone działanie różnych poziomów ciśnienia skurczowego i rozkurczowego na skorygowaną pod względem wieku częstość występowania schyłkowej niewydolności nerek przedstawiono na rycinie 2. Różnice w częstości występowania wynikające z różnic w rozkurczowym ciśnieniu krwi były znacznie mniej wyraźne niż wynikałoby ze stromego gradientu ryzyka dla skurczowego ciśnienia krwi. Na przykład wśród mężczyzn, u których rozpoznanie nadciśnienia pierwszego stopnia było oparte na skurczowym ciśnieniu krwi (140-159 mm Hg), wskaźniki schyłkowej niewydolności nerek dla czterech niższych kategorii rozkurczowego ciśnienia krwi były podobne. Read the rest of this entry »

December 4th, 2018

CHOROBY PSYCHICZNE NA TLE KIŁY. PORAŻENIE POSTĘPUJĄCE (PARALYSIS PROGRESSIVA SEU DEMENTIA PARALYTICA). Określenie. Jest to przewlekłe kiłowe zapalenie mózgu, wyrażające się klinicznie typowym zespołem psychoorganicznym, objawami neurologicznymi i zmianami w płynie mózgowo-rdzeniowym, prowadzące w przypadkach nie leczonych do postępującego narastania objawów i do śmierci w ciągu 2-6 lat. Lud nazywa tę chorobę rozmiękczeniem mózgu.Do pojęcia porażenia postępującego należy więc: 1. Postępujący przebieg choroby. Występujące remisje są wynikiem leczenia, a zdarzające się samorzutne remisje są następstwem zadziałania przypadkowych czynników leczniczych, np. spraw gorączkowych. 2. Porażenie dotyczy zarówno somatyczno-neurologicznych, jak i psychicznych czynności. Ściśle biorąc, do porażenia dochodzi dopiero w ostatnim okresie choroby, w ciągu długiego czasu chodzi tylko o niedowłady. Read the rest of this entry »

December 4th, 2018

Dane historyczne. Przeważa pogląd, że kiły nie było w Europie przed powrotem Kolumba z Haiti w r: 1493. Z badań źródłowych wynika, że istotnie ani w starożytności, ani w średniowieczu nie opisywano chorób psychicznych, które by odpowiadały obrazowi klinicznemu porażenia postępującego. Takich opisów można się dopatrzeć dopiero w pismach Villisa (1672), Haslama (1798), Coxa (1804), Esquirola (1805, 1814) i jego uczniów. Spośród nich pierwszy Georget (1820) opisał już wyraźnie jednostkę, w której przewlekłe zapalenie mózgu i objawy neurologiczne kojarzą się z postępującym otępieniem.Chorobę tę nazwano paralysie generale. Dopiero jednak Antoine Laurent Bayle (1822, 1826) wyosobnił porażenie postępujące jako jednostkę nozologiczną i powiązał typowy obraz kliniczny z odpowiednimi zmianami anatomopatologicznymi. Syn Filipa Pinela Scipion (1858) opisał dyzartrię i inne objawy oraz rozgraniczył porażenie postępujące od wiądu rdzenia. Już Bayle rozważał zależność porażenia postępującego od przebytych chorób wenerycznych, jednakże zależność tę ostatecznie odrzucił, wskazując na fakt, że choroby weneryczne są bardzo częste i w większości przypadków nie prowadzą do obłąkania. Read the rest of this entry »

« Previous Entries