December 4th, 2018

Jeśli chodzi o debatę nad marnością, niewielu komentuje, że sama debata jest daremna. Nigdy nie ustalimy obiektywnej, jednolitej definicji, więc nie powinniśmy próbować. Schneiderman i Jecker nie zgadzają się z tym stanowiskiem. W swojej książce wydają klarowne wezwanie do lekarzy, aby przejęli inicjatywę w określaniu medycznej próżności jako profesjonalnego obowiązku. Odrzucając definicje daremności oparte wyłącznie na celach pacjenta, na przedłużaniu życia nieagresywnego lub na leczeniu, które ma tylko efekt fizjologiczny, autorzy przedstawiają własną definicję lekkomyślności medycznej: każdy wysiłek, aby zapewnić pacjentowi korzyści, które jest wysoce prawdopodobne na porażkę, a rzadkie wyjątki nie mogą być systematycznie tworzone. Read the rest of this entry »

December 4th, 2018

W swoim znakomitym komentarzu (Problem kliniczny – rozwiązywanie, wydanie z 7 września), dr Thibault słusznie zdziwił się, że zwężenie zastawki mitralnej było maskulinizowane jako zapalenie płuc . Rozpoznanie zwężenia zastawki dwudzielnej mogło być wykonane w izbie przyjęć na wstęp, jeśli lekarze zwracają większą uwagę na film klatki piersiowej, ponieważ pokazuje on typową konfigurację mitralną serca. Istnieją typowe objawy mitralizacji lewej granicy serca: główny odcinek tętnicy płucnej jest wyraźny, a wystający lewy przedsionek jest wybrzuszony. Istnieją również inne charakterystyczne objawy, w tym powiększenie lewego przedsionka, mała gałka aortalna, powiększona prawa komora i normalna wielkość lewej komory. Przełomowe żyły płucne są rozdęte, a dolne żyły płucne nie są łatwo zauważalne. Read the rest of this entry »

December 4th, 2018

85-letni mężczyzna został przyniesiony na pogotowie po dwóch godzinach rozdzierającego bólu brzucha, nudności i wymiotów. Był niedociśnięty przy przyjęciu. Badanie fizykalne ujawniło pulsującą masę środkowo-brzuszną. Awaryjna tomografia komputerowa wykazała pęknięcie tętniaka aorty brzusznej (strzałki proste). Ustalenia chirurgiczne potwierdziły, że tętniak pękł, z krwotokiem (zakrzywionymi strzałkami) w prawą przestrzeń przednią. Read the rest of this entry »

December 4th, 2018

Objawy ogólne. Porażenie postępujące jest schorzeniem całego ustroju. Z zasady stwierdza się pośmiertnie mesaortitis luica. Proces często przechodzi na międzymózgowie, godząc w jądra podstawowe. Wichert opisał szczególne skojarzenie porażenia postępującego z parkinsonizmem. Read the rest of this entry »

« Previous Entries