December 4th, 2018

W swoim znakomitym komentarzu (Problem kliniczny – rozwiązywanie, wydanie z 7 września), dr Thibault słusznie zdziwił się, że zwężenie zastawki mitralnej było maskulinizowane jako zapalenie płuc . Rozpoznanie zwężenia zastawki dwudzielnej mogło być wykonane w izbie przyjęć na wstęp, jeśli lekarze zwracają większą uwagę na film klatki piersiowej, ponieważ pokazuje on typową konfigurację mitralną serca. Istnieją typowe objawy mitralizacji lewej granicy serca: główny odcinek tętnicy płucnej jest wyraźny, a wystający lewy przedsionek jest wybrzuszony. Istnieją również inne charakterystyczne objawy, w tym powiększenie lewego przedsionka, mała gałka aortalna, powiększona prawa komora i normalna wielkość lewej komory. Przełomowe żyły płucne są rozdęte, a dolne żyły płucne nie są łatwo zauważalne. Read the rest of this entry »

December 4th, 2018

Dlatego dla tych mężczyzn ciśnienie krwi wprowadzono jako zmienną ciągłą w modelu wielowymiarowym. Wśród mężczyzn, którzy weszli do MRFIT, skurczowe ciśnienie krwi wyższe o SD wiązało się z podwojeniem ryzyka schyłkowej niewydolności nerek (P <0,001); dla osób spoza próby ryzyko zwiększyło się o współczynnik 1,8 (P <0,001). Wyniki dla rozkurczowego ciśnienia krwi były podobne. U mężczyzn, którzy weszli do MRFIT, rozkurczowe ciśnienie krwi wyższe o SD wiązało się z 2,5-krotnym wzrostem ryzyka schyłkowej niewydolności nerek (P <0,001); w przypadku mężczyzn spoza badania ryzyko zwiększono 1,7-krotnie (P <0,001). Gdy stężenie kreatyniny w surowicy i wydalanie białka w moczu po włączeniu do badania zostały uwzględnione jako współzmienne w modelach wielowymiarowych, względne ryzyko schyłkowej niewydolności nerek związane z ciśnieniem krwi wyższym o SD nie zmieniło się (dla skurczowego ciśnienia krwi: 2,0 ; 95-procentowy przedział ufności, 1,5 do 2,7; dla ciśnienia rozkurczowego: 2,5, 95% przedział ufności, 1,4 do 4,3). Read the rest of this entry »

December 4th, 2018

CHOROBY PSYCHICZNE NA TLE KIŁY. PORAŻENIE POSTĘPUJĄCE (PARALYSIS PROGRESSIVA SEU DEMENTIA PARALYTICA). Określenie. Jest to przewlekłe kiłowe zapalenie mózgu, wyrażające się klinicznie typowym zespołem psychoorganicznym, objawami neurologicznymi i zmianami w płynie mózgowo-rdzeniowym, prowadzące w przypadkach nie leczonych do postępującego narastania objawów i do śmierci w ciągu 2-6 lat. Lud nazywa tę chorobę rozmiękczeniem mózgu.Do pojęcia porażenia postępującego należy więc: 1. Postępujący przebieg choroby. Występujące remisje są wynikiem leczenia, a zdarzające się samorzutne remisje są następstwem zadziałania przypadkowych czynników leczniczych, np. spraw gorączkowych. 2. Porażenie dotyczy zarówno somatyczno-neurologicznych, jak i psychicznych czynności. Ściśle biorąc, do porażenia dochodzi dopiero w ostatnim okresie choroby, w ciągu długiego czasu chodzi tylko o niedowłady. Read the rest of this entry »

December 4th, 2018

Dane historyczne. Przeważa pogląd, że kiły nie było w Europie przed powrotem Kolumba z Haiti w r: 1493. Z badań źródłowych wynika, że istotnie ani w starożytności, ani w średniowieczu nie opisywano chorób psychicznych, które by odpowiadały obrazowi klinicznemu porażenia postępującego. Takich opisów można się dopatrzeć dopiero w pismach Villisa (1672), Haslama (1798), Coxa (1804), Esquirola (1805, 1814) i jego uczniów. Spośród nich pierwszy Georget (1820) opisał już wyraźnie jednostkę, w której przewlekłe zapalenie mózgu i objawy neurologiczne kojarzą się z postępującym otępieniem.Chorobę tę nazwano paralysie generale. Dopiero jednak Antoine Laurent Bayle (1822, 1826) wyosobnił porażenie postępujące jako jednostkę nozologiczną i powiązał typowy obraz kliniczny z odpowiednimi zmianami anatomopatologicznymi. Syn Filipa Pinela Scipion (1858) opisał dyzartrię i inne objawy oraz rozgraniczył porażenie postępujące od wiądu rdzenia. Już Bayle rozważał zależność porażenia postępującego od przebytych chorób wenerycznych, jednakże zależność tę ostatecznie odrzucił, wskazując na fakt, że choroby weneryczne są bardzo częste i w większości przypadków nie prowadzą do obłąkania. Read the rest of this entry »

« Previous Entries