SYMPTOMATOLOGIA.

November 19th, 2018

SYMPTOMATOLOGIA. Neurasihenia syphilitica i okresu zwiastunów. Już na początku kiły drugiego rzędu występują objawy przypominające zespól neurasteniczny. Określenie to nie jest ścisłe, gdyż większość skarg podmiotowych chorego położyć trzeba na karb organicznego schorzenia, jakim jest zakażenie ustroju kiłą, zwłaszcza gdy krętki blade wnikają w obręb układu nerwowego ośrodkowego. Niezależnie od tego trzeba powiedzieć w obronie określenia neurastenia, że świadomość zakażenia kiłowego stanowi ciężki do zniesienia uraz psychiczny i w związku z tym zrozumiały jest odczyn neurasteniczny chorego.W obrazie klinicznym odnaleźć też można mnóstwo składników psychogennych. Samopoczucie chorego jest złe, skarży się on na uciskowe bóle głowy i bezsenność, nie może skupić myśli, wszystko go drażni, odczuwa jakieś nieokreślone bóle i inne dolegliwości w rozmaitych częściach ciała, jest przygnębiony i nastrojony hipochondrycznie, miewa stany niepokoju i lęku. Czasem stwierdzić można ospałość, trudności wysłowienia się, nudności lub pobudzenie do wymiotów, stany podgorączkowe i zawroty głowy. W niektórych przypadkach pojawiają się przemijające niedowłady. Cięższe te objawy dowodzą z zasady, że krętki wtargnęły w głąb układu nerwowego ośrodkowego i w rzeczy samej badanie płynu mózgowo-rdzeniowego potwierdza to przypuszczenie, gdyż odczyny kiłowe i pleocytoza wypadają wówczas z zasady dodatnio. Już w okresie kiły drugiego rzędu można nierzadko stwierdzić osłabienie odczynu źrenic na światło. Objawy te nie muszą być jednak jeszcze zapowiedzią przyszłych schorzeń swoistych układu nerwowego ośrodkowego, a więc porażenia postępującego, wiądu rdzenia lub kiły mózgowo-rdzeniowej. W większości przypadków objawy te, nawet bez leczenia, cofają się, pozostawiając co najwyżej nastawienie hipochondryczne z syfilidofobią. Jest rzeczą zrozumiałą, że wrażliwi chorzy mogą od czasu przebytej kiły lata całe zadręczać się obawą dalszych powikłań. W przypadkach tych mamy wszelkie prawo mówić o zespole reaktywnym, niezależnie od tego, czy obawy chorego mają się spełnić, czy nie. Zdarza się jednak, że skargi hipochondryczne wypowiadane w ciągu wielu lat i przez lekarza zawsze lekceważone, jednak po drugim czasie sprawdzają się. [patrz też: apteka malbork dyżur, usg brzucha bydgoszcz, ortodonta gliwice ]

Powiązane tematy z artykułem: apteka malbork dyżur ortodonta gliwice usg brzucha bydgoszcz