Teprotumumab na oftalmopatię towarzyszącą tarczycy

September 12th, 2018

Oftalmopatia związana z tarczycą, stan zwykle związany z chorobą Gravesa-Basedowa, pozostaje niedostatecznie leczona. Obecne terapie medyczne, które głównie składają się z glukokortykoidów, mają ograniczoną skuteczność i stanowią obawy dotyczące bezpieczeństwa. Hamowanie receptora insulinopodobnego czynnika wzrostu I (IGF-IR) jest nową strategią terapeutyczną łagodzącą leżącą u podstaw autoimmunologiczną patogenezę oftalmopatii. Metody
Przeprowadziliśmy wieloośrodkowe, podwójnie maskowane, randomizowane, kontrolowane placebo badanie w celu określenia skuteczności i bezpieczeństwa teprotumumabu, ludzkiego monoklonalnego inhibitora przeciwciała IGF-IR u pacjentów z czynną, umiarkowaną do ciężkiej oftalmopatią. Łącznie 88 pacjentów zostało losowo przydzielonych do grupy otrzymującej placebo lub czynny lek podawany dożylnie raz na 3 tygodnie w sumie osiem wlewów. Pierwszorzędowym punktem końcowym była odpowiedź w badanym oku. Ta odpowiedź została zdefiniowana jako zmniejszenie o 2 punkty lub więcej w wyniku aktywności klinicznej (zakres wyników z zakresu od 0 do 7, z wynikiem .3 wskazującym na czynną oftalmopatię związaną z tarczycą) i zmniejszenie o 2 mm lub więcej w przypadku proptozy w tygodniu 24. Wtórne punkty końcowe, mierzone jako zmienne ciągłe, obejmowały protezę, wynik aktywności klinicznej oraz wyniki na kwestionariuszu jakości życia życiowej Gravesa. Oceniono zdarzenia niepożądane.
Wyniki
W populacji, która miała zamiar leczyć, 29 z 42 pacjentów, którzy otrzymali teprotumumab (69%) w porównaniu z 9 z 45 pacjentów, którzy otrzymali placebo (20%), otrzymało odpowiedź w 24 tygodniu (p <0,001). Efekty terapeutyczne były szybkie; w 6 tygodniu w sumie 18 z 42 pacjentów z grupy leczonej teprotumumabem (43%) i 2 z 45 pacjentów z grupy placebo (4%) otrzymało odpowiedź (p <0,001). Różnice między grupami wzrosły w kolejnych punktach czasowych. Jedynym działaniem niepożądanym związanym z lekiem była hiperglikemia u pacjentów z cukrzycą; to wydarzenie było kontrolowane przez dostosowanie leczenia cukrzycy.
Wnioski
U pacjentów z czynną oftalmopatią teprotumumab był skuteczniejszy niż placebo w zmniejszaniu stanu zaparcia i wyniku aktywności klinicznej. (Finansowane przez River Vision Development i inne, numer ClinicalTrials.gov, NCT01868997.)
Wprowadzenie
Stwierdzono, że leczenie medyczne w przypadku umiarkowanej do ciężkiej oftalmopatii tarczycy (orbitopatia Gravesa), które okazało się skuteczne i bezpieczne w odpowiednio napędzanych, prospektywnych, kontrolowanych placebo badaniach klinicznych, jest niewystarczające. Ta niezaspokojona potrzeba wynika z nie w pełni zrozumiałej patogenezy choroby1. Obecne terapie są niekonsekwentnie korzystne i często związane z efektami ubocznymi, a ich modyfikacja ostatecznego wyniku choroby jest niepewna.1-3 Poprzednie badania kliniczne, które rzadko były placebo- kontrolowane, sugerują, że wysokie dawki glukokortykoidów, samodzielnie 3-5 lub z radioterapią, 6,7 mogą zmniejszać objawy i objawy związane z zapaleniem u pacjentów z aktywną oftalmopatią. Jednak glikokortykosteroidy i radioterapia orbitalna w minimalnym stopniu wpływają na propzozę i mogą powodować reakcje niepożądane ograniczające dawkę.5 U wielu pacjentów stan nie ulega poprawie, a u niektórych pacjentów rozwija się ona na dystrofokusową neuropatię wzrokową.
Receptor tyreotropinowy jest wyjątkowo ukierunkowany w chorobie Gravesa-Basedowa przez patogenne autoprzeciwciała, znane jako immunoglobuliny stymulujące tarczycę.8 Te autoprzeciwciała można wykryć u większości osób z chorobą Gravesa i Basedowa z lub bez oftalmopatii.9 Ekspresja receptora tyreotropinowego w tkankach oczodołowych10, 11 i przez infiltrujące orbitę fibrocyty12 sugeruje, że przyczynia się on do oftalmopatii
[patrz też: elastyna w kosmetyce, apteka malbork dyżur, lekarz od odbytu ]