Tromboliza ukierunkowana na cewnik do leczenia zakrzepicy żył głębokich

September 8th, 2018

Zespół pozakrzepowy często rozwija się u pacjentów z proksymalną zakrzepicą żył głębokich pomimo leczenia przeciwzakrzepowego. Tromboliza ukierunkowana na cewnikowanie farmako-chirurgiczne (dalej tromboliza farmakomechaniczna ) szybko usuwa zakrzep i zakłada się, że zmniejszy to ryzyko zespołu pozakrzepowego. Metody
Losowo przypisaliśmy 692 pacjentów z ostrą proksymalną zakrzepicą żył głębokich, aby otrzymać albo samą antykoagulację (grupa kontrolna) albo antykoagulację plus farmakomechaniczną trombolizę (za pośrednictwem cewnika lub za pośrednictwem urządzenia dostarczanie intratrombusa rekombinowanego tkankowego aktywatora plazminogenu i aspirację lub macerację skrzepu, z lub bez; stentowanie). Głównym rezultatem był rozwój zespołu pozakrzepowego po 6-24 miesiącach obserwacji.
Wyniki
Między 6 a 24 miesiącem nie było znaczącej różnicy między grupami w odsetku pacjentów z zespołem pozakrzepowym (47% w grupie farmakomechaniczno-trombolitycznej i 48% w grupie kontrolnej; współczynnik ryzyka 0,96; przedział [CI], 0,82 do 1,11, P = 0,56). Tromboliza farmakomechaniczna doprowadziła do większej liczby poważnych krwawień w ciągu 10 dni (1,7% w porównaniu do 0,3% pacjentów, P = 0,049), ale nie zaobserwowano znaczącej różnicy w nawrotowej żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej w ciągu 24-miesięcznego okresu obserwacji (12% w grupa farmakomechaniczno-trombolityczna i 8% w grupie kontrolnej, p = 0,09). Umiarkowanie ciężki zespół pozakrzepowy wystąpił u 18% pacjentów z grupy farmakomechaniczno-trombolitycznej w porównaniu do 24% pacjentów w grupie kontrolnej (współczynnik ryzyka 0,73; 95% CI, 0,54 do 0,98; P = 0,04). Wskaźniki ciężkości zespołu pozakrzepowego były niższe w grupie farmakomechaniczno-trombolizowanej niż w grupie kontrolnej po 6, 12, 18 i 24 miesiącach obserwacji (P <0,01 dla porównania wyników Villalty w każdym punkcie czasowym ), ale poprawa jakości życia od wartości wyjściowej do 24 miesięcy nie różniła się istotnie między grupami leczonymi.
Wnioski
Wśród pacjentów z ostrą bliższą zakrzepicą żył głębokich, dodanie trombolizy ukierunkowanej przez cewnik farmako-mechaniczny do leczenia przeciwzakrzepowego nie spowodowało mniejszego ryzyka zespołu pozakrzepowego, ale spowodowało większe ryzyko poważnego krwawienia. (Finansowane przez National Heart, Lung and Blood Institute i inne; ATTRACT ClinicalTrials.gov number, NCT00790335.)
[więcej w: lekarz od cukrzycy, serwatka z mleka owczego, elastyna w kosmetyce ]

Powiązane tematy z artykułem: elastyna w kosmetyce lekarz od cukrzycy serwatka z mleka owczego