W szpiku w gruzlicy pluc

W szpiku w gruźlicy płuc przebiegającej z jamami w płucach stwier- dza się (Andrzej Biernacki) przesunięcie mielogramu w kierunku postaci młodych, głównie szpikowych i młodocianych, czasami nawet promiele- cytów, kosztem krwinek obojętnochłonnych podzielonych. Przesunięcie jest zwłaszcza znaczne w przypadkach przebiegających ze zwiększeniem w krwi obwodowej liczby białych krwinek i z przesunięciem w lewo we wzorze Schillinga. Prócz omówionych zmian w ustroju, dotkniętym zakażeniem gruźli- czym, może powstawać toksyhemoglobina (Ludwik Ptaszek) na tle bez- pośredniego związania pewnej ilości hemoglobiny z jadami krążącymi w krwi. Wskutek tego zdolność hemoglobiny chłonienia tlenu słabnie. Uszkodzenie to może być wyrównane wzmożoną czynnością narządów krwiotwórczych, dostarczających wtedy więcej zdrowej hemoglobiny. Z ich wyczerpaniem w dalszym przebiegu gruźlicy płuc następuje ponowne upośledzenie chłonnej zdolności hemoglobiny, Zaburzenia te mogą być przyczyną duszności pomimo dobrego jeszcze stanu mięśnia sercowego i stosunkowo nierozległego zniszczenia tkanki płucnej. Być może, że są one także jedną z przyczyn przyśpieszenia tętna, które stwier- dza się już w początkowym okresie gruźlicy pluc.
Narząd fioczowy. W gruźlicy płuc mogą powstawać w narzą- dzie moczowym zmiany swoiste i nieswoiste. Do zmian swoistych należą gruźlica tego narządu, gruźlicze zapalenie oraz zwyrodnienie nerek, wywołane jadami gruźliczymi, krążącymi w krwi, lub działaniem prąt- ków gruźlicy osiedlonych w nerkach, do nieswoistych – sprawy chorobowe, wywołane przez rozmaite inne czynniki, zwłaszcza zakaże- nie dodatkowe lub zatrucie solami ciężkich metali. Zmiany te mogą prze- biegać bez żadnych objawów. W innych przypadkach o ich istnieniu świadczy białkomocz oraz nieprawidłowe składniki postaciowe w osadzie moczu. W gruźlicy płuc często zdarzają się zaburzenia składu barwników moczu polegające na przewadze urochrofiu nad innymi bar- wnikami (Jadwiga i Zdzisław Skibińscy). Prócz jakościowego zaburzenia często stwierdza się także zwiększenie dobowej ilości barwników oraz ich stężenia. [więcej w: , kosmetyki organiczne, witamina b6, korekcja wzroku ]